Etusivulle
Sastamalan kaupunki/Sastamalan seudun sosiaali- ja terveyspalvelut
Termillä ei löydetty valmiita ehdotuksia hakusanalle. Voit kuitenkin suorittaa haun painamalla enteriä tai klikkaamalla haku-painiketta.

OMAHOITO

Omahoito on omasta terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtimista. Omahoito on myös sairauksien ennaltaehkäisyä ja hoitoa.
Omahoito tarkoittaa myös sitä, että sitoudut saamiisi hoito-ohjeisiin ja noudatat niitä voimavarojesi mukaan mahdollisimman hyvin.


Terveysneuvonta 

Kaikissa asioissa ei ole tarkoituksenmukaista hakeutua heti vastaanotolle, vaan useita sairauksia voit myös seurata ja hoitaa itse.

Psyykkisestä voinnista huolehtiminen

Sekä psyykkisen hyvinvoinnin säilymiseen että psyykkisestä sairaudesta paranemiseen voi vaikuttaa osaltaan myös itse. Alla on lueteltu elämänalueita, joilla on tutkitusti vaikutusta psyykkiseen vointiin. Usein haastavissa elämäntilanteissa yksi tai useampi alla olevista tarpeista jää toteutumatta. Tällöin tulisi pyrkiä korjaamaan tilannetta ja ainakin varmistaa muiden lueteltujen tarpeiden täyttyminen.

Vaikeat elämäntilanteet ovat osa elämää. Joskus ne voivat hämmentää ja kyseenalaistaa turvallisuudentunnettamme tai arjen selviytymistä perustavalla tavalla. Jokainen voi joutua jossain elämänsä vaiheessa haavoittaviin ja ahdistaviin tilanteisiin. Moni selviytyy näistä kriiseistä omien läheisten tuella. Jos sinulla ei ole luotettavia läheisiä tai tukiverkostoa tai jos toimintakykysi lamaantuu pahoin, kannattaa hakea apua.

Kun kyse on varsinaisesta psyykkisestä sairaudesta, kuten vakavasta masennuksesta, ahdistushäiriöstä tai skitsofreniasta, on kuitenkin muistettava sairastuneen voimavarojen rajallisuus. Sairastunut ei ehkä itse kykene vaikeana jaksona ylläpitämään alla olevia elämänalueita ainakaan ilman tukea. Läheisenä sairastuneen tukeminen onkin usein tasapainottelua toisaalta riittävän rohkaisun ja edellyttämisen, toisaalta riittävän ymmärryksen ja kuuntelemisen välillä.

Joka viides suomalainen sairastaa jotakin mielenterveyden häiriötä. Kynnystä ryhtyä toimenpiteisiin ei kannata pitää liian korkeana: useissa vaikeuksissa aikainen toimiminen on tärkeää.

Sosiaaliset suhteet

Olemassa olevien ihmissuhteiden määrä ja sosiaalinen tuki edistävät psyykkistä hyvinvointia. Tämänkin vuoksi olemassa olevia tukevia ihmissuhteita on syytä vaalia. Mikäli sosiaalinen verkosto tuntuu liian suppealta, voi pohtia, miten luoda mahdollisuuksia tutustua uusiin ihmisiin, elvyttää aikaisempia hyvältä tuntuneita ystävyyksiä tai lisätä sosiaalista toimintaa esim. uuden harrastuksen kautta.

Tasapainoinen arki

Toimiva mielekäs arki tukee psyykkistä hyvinvointia. Tähän kuuluu säännöllinen ja monipuolinen ravitsemus, mielekäs tekeminen (esim. työ tai muu säännöllinen toiminta) ja mielihyvää tuottavia harrastuksia.

Uni

Tasapainoiseen arkirytmiin kuuluu myös säännöllinen päivärytmi ja riittävä uni. Unen saamisen edistämiseksi on tärkeä huolehtia fyysisestä terveydestä, pyrkiä kohtaamaan elämän vaikeudet päivällä, ei vuoteessa, ja tarvittaessa järjestää työaika säännöllistä päivärytmiä tukevaksi. Unettomuus on kuitenkin usein luonnollinen reaktio elämänmuutoksiin ja stressiin, jolloin on hyvä muistuttaa itseään, että tilapäinen unettomuus kuuluu elämään.

Kun univaikeuksia ilmenee:

  • Tarkista elintapasi.
  • Vähennä nautintoaineiden käyttöä.
  • Lisää liikuntaa.
  • Älä urheile juuri ennen nukkumaan menemistä.
  • Älä syö iltaisin liian raskaasti.
  • Älä mene nukkumaan nälkäisenä.
  • Palauta säännöllinen unirytmi.
  • Käsittele huolet päivällä.
  • Vältä liian pitkään nukkumista.
  • Tee nukkumisympäristö otolliseksi.
  • Rauhoitu.
  • Vuode on vain nukkumista ja rakastelua varten.
  • Älä yritä nukahtaa väkisin.
  • Jos uni ei tule 15 minuutissa valojen sammuttamisen jälkeen, nouse vuoteesta.

Ravitsemus

Säännöllinen ateriarytmi auttaa välttämään hallitsematonta syömistä. Kun nälkä ei pääse kasvamaan liian suureksi, syöminen pysyy paremmin hallinnassa. Säännöllisyys ei kuitenkaan tarkoita, että pitäisi syödä kellon mukaan. Ideana on välttää liian pitkiä ateriavälejä, mikä estää hallitsematonta syömistä. Painonhallitsijankin päivään sopii 2-3 ateriaa ja muutama välipala. Lautasmalli on hyvä apu aterian koostamisessa.

Terveellinen ravinto on monipuolista ja myös maistuu hyvältä. Monipuoliseen ravintoon sisältyy kasviksia ja riittävästi kuituja. Kasviksia kannattaa syödä runsaasti, sillä niillä on paljon hyviä vaikutuksia terveyteen. Kuidun lähteenä merkittävin on vilja, erityisesti täysjyväviljavalmisteet.

Ihminen tarvitsee myös rasvaa, sillä siitä saadaan energiaa ja tärkeitä vitamiineja. Rasvan saantia on hyödyllistä tarkistaa, sillä sen laadulla ja määrällä on terveydellistä merkitystä. Kasviöljyt pienentävät veren kokonaiskolesterolin ja haitallisen LDL -kolesterolin pitoisuutta. Varo piilorasvaa. Rasvaisten leivonnaisten, lihavalmisteiden, meijerituotteiden ja eineksien näkymätön piilorasva on suurelta osin kovaa rasvaa. Kun rajoitat tällaisen näkymättömän rasvan osuutta ravinnossa, vähenee ruokavaliosi energian määrä. Samalla syntyy tilaa laadultaan paremmalle rasvalle ja runsaammin proteiinia sisältävälle ruoalle. Hyviä proteiinin lähteitä ovat rasvattomat maitotaloustuotteet.

Liikunta

Liikunnalla on monia positiivisia vaikutuksia ihmisen mielialaan ja mielenterveyteen. Liikunnan avulla voidaan sekä ennaltaehkäistä että lievittää mielenterveyden häiriöitä. Esimerkiksi masennuksen tai ahdistuneisuuden hoidossa liikuntaa voidaan pitää yhtenä keskeisenä hoitomuotona. Liikunnan annostelussa tulisi erityisesti muistaa säännöllisyys, liikkumisen mielekkääksi kokeminen ja omaksuminen yhdeksi terveeksi elämäntavaksi.

Seksuaaliterveys

Seksuaaliterveyteen kuuluu mahdollisuus nauttia seksuaalisuudesta naisena ja miehenä ilman pelkoa, painostusta tai syrjintää. Seksuaaliset kokemukset parantavat ihmissuhteita ja elämänlaatua. Samalla kohentuvat myös oman seksuaalisen identiteetin ilmaisemistaidot. Seksuaaliterveyden yhtenä tehtävänä onkin kohentaa ihmisten seksuaalista hyvinvointia.

Seksuaaliterveyteen vaikuttavat kaikki yllämainitut terveyttä edistävät osatekijät.

Harrasta seksiä turvallisesti, toista kunnioittaen sekä ehkäisystä huolehtien.

Lisätietoa parisuhteesta, ehkäisystä ja sukupuolitaudeista seuraavasta linkistä: http://www.vaestoliitto.fi/

 

Hoito-ohjeita

Haavan hoito

Useimmat pienet alle 2 cm mittaiset vartalon ja raajojen haavat, jotka eivät ulotu ihonalaista rasvakudosta pidemmälle, voidaan hoitaa kotona.

Lääkärin hoitoa vaativat haavat

  • haava ei tyrehdy 20 min. painamisen jälkeen
  • ihmisen tai eläimen puremat
  • haava on suuri tai syvä
  • haavassa on vierasesine
  • haava sijaitsee herkkien elinten kuten silmän lähellä ja on voinut vaurioittaa sitä

Pese kädet ennen haavanhoitoa. Puhdista haava juoksevalla vedellä. Jos haavassa on hiekkaa tai lasinsiru, poista ne varoen samalla. Tyrehdytä haavan verenvuoto painamalla haavaa puhtaalla sidetaitoksella. (Viilto)haava suljetaan haava- tai perhosteipillä. Laita haavan päälle sidos. Haava on pidettävä puhtaana ja kuivana haavan koosta riippuen 3-7 vuorokautta.

Painehaavat ja huonosta verenkierrosta johtuvat säärihaavat vaativat erilaista hoitoa kuin tapaturmasta tullut haava. Näissä tapauksissa ota yhteys omaan terveysasemaan.

Jäykkäkouristusrokotteen voimassaolo on syytä tarkistaa likaisissa haavoissa ja eläinten puremissa. Rokotus antaa suojan 10 vuodeksi. Jos rokotuksen saamisesta on yli 5 vuotta, voidaan tehosterokote antaa, jos tetanusbakteerin tartuntaa pidetään mahdollisena.

Ota yhteyttä terveyskeskukseen, jos haavalle tulee tulehduksen oireita:

  • kipu
  • punoitus, turvotus, kuumotus
  • tai nousee kuume (yli 38 °)

Ripuli ja oksentelu

Yleensä vatsataudin oireina on äkillisesti alkanut oksentelu, vesimäinen ripuli, vatsan kouristelu ja kuume. Vatsataudin aikana tärkeintä on nesteytys. Sopivia juotavia ovat laimea mehu, tee, kivennäisvesi, marjakeitot, liha- ja kasvisliemet. Ruoan tulee olla sulavaa ja kevyttä. Vatsatauti paranee 1-3 päivässä.

  • Maitohappobakteereista on todettu olevan hyötyä (Gefilus ®, Rela ®, Lactophilus ®).
  • Ripulijuomaa (Osmosal ®, Floridral ®, Rela Duo ®) saa apteekista ilman reseptiä.

Ota yhteyttä lääkäriin, jos

  • yleistila laskee
  • ripuli on veristä tai oksennuksessa on verta
  • ilmaantuu kuivumisen merkkejä kuten kuiva kieli ja virtsan määrä vähenee

Flunssa

Flunssan oireita ovat nuha, yskä ja kuume. Flunssaan voi liittyä myös lihassärkyä, kurkkukipua, korvien pistelyä, äänen käheyttä ja paineen tunnetta poskipäissä. Flunssa kestää yleensä 2-3 viikkoa. Virustulehduksessa antibiootista ei ole hyötyä.

Flunssaa hoidetaan oireenmukaisesti. Kuumeen ja särkyjen hoitoon kaikille sopiva lääke on parasetamoli. Aikuisten annos parasetamol 500 mg 2 tablettia korkeintaan 3 kertaa vuorokaudessa. Liman irroittamisessa on tärkeää runsas nesteiden juominen, joka vähentää liman sitkeyttä ja höyryhengitys. Tukkoisuuden helpottamiseksi sängyn päätyä voi kohottaa. Huoneilman tulee olla viileä ja raikas. Nenän tukkoisuuteen avaavia tippoja tai suihkeita käytetään enintään 7 vuorokautta. Tämän jälkeen niiden käyttö lisää tukkoisuutta. Yskänärsytystä vähentäviä yskänlääkkeitä voi käyttää häiritsevään yöyskään. Flunssan aikana tupakointia on vältettävä. Astmapotilaiden tulee tehostaa astmalääkitystä. Kovaa fyysistä rasitusta tulee välttää flunssan aikana.

Ota yhteyttä terveyskeskukseen, jos

  • korvassa on jatkuva särky tai vuotoa
  • yleiskunto heikkenee
  • yskökset ovat kellanvihreitä tai niissä on verta
  • kuume on kestänyt yli kolme päivää, eikä ole laskenut
  • pistää rintaan hengitettäessä tai tulee hengitysvaikeuksia
  • viikon sairastamisen jälkeen tulee päänsärkyä, poskipääsärkyä, nenän tukkoisuutta tai ärsytysyskää yöllä. Ne ovat poskiontelotulehduksen oireita.

Kodin ensiapukaappi

  • lääkehiili
  • laastari, sidetarpeet, rasvalaput
  • kuumelääke (Panadol, Ibuprofeiini)
  • Osmosal
  • kolmioliina
  • kuumemittari

Tärkeitä numeroita

  • hätäkeskus 112
  • päivystys 040 647 4582 joka päivä klo 8-22, muina aikoina Acuta puh. 03 311 611
  • Myrkytystietokeskus 09 4711 tai 09 471 977
  • Kansalaisneuvonta 0295 000

Omahoitolomakkeet

Omahoitosi toteuttamisen apuna voit käyttää näitä tulostettavia lomakkeita:

Ota täyttämäsi lomakkeet mukaasi asioidessasi lääkärin tai hoitajan vastaanotolla.

Myrkytykset

Kodeissa on monia aineita, jotka väärin säilytettynä voivat olla vaaraksi erityisesti lapsille. Tällaisia aineita ovat esim. pesuaineet, erilaiset muut puhdistusaineet, liuotinaineet, lääkkeet ja muut kemialliset aineet. Nämä aineet tulisi säilyttää lukollisissa kaapeissa poissa lasten ulottuvilta.

Myrkytyskeskuksen ylläpitämässä ajantasaisessa kasviluettelossa on lueteltu myrkyttömät ja myrkylliset kasvit.

Myrkytystietokeskuksen puhelinnumero on 09 4711 tai 09 471 977.

Pidä myrkytyksen varalta aina lääkehiiltä lääkekaapissa. Lääkehiili sitoo haitallisia aineita ja vähentää myrkytysriskiä. Anna potilaalle lääkehiiltä, oli hän oksentanut tai ei. Kaikki myrkytykset vaativat lääkärinhoitoa. Ota heti yhteys ensiapuun.


Kansalaisneuvonnan puhelinnumero on 0295 000 ja verkkosivuston osoite http://www.kansalaisneuvonta.fi/. Kansalaisneuvonta auttaa kansalaisia löytämään oikean viranomaisen tai viranomaisen sähköisen palvelun nopeasti ja helposti.


Omien reseptitietojen katselu

Sotesissa on käytössä sähköinen resepti, eResepti, jonka myötä lääkereseptit muuttuvat sähköiseen muotoon. Omia lääketietojasi voit tarkastella Kelan ylläpitämässä kansallisessa Reseptikeskuksessa. Omiin lääketietoihisi pääset kirjautumaan osoitteessa www.kanta.fi, jonne kirjaudutaan omilla pankkitunnuksilla tai sähköisellä henkilökortilla (HST-kortti).

 

Linkkejä sivustoille, joista löytyy tietoa ja testejä omaehtoisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen tueksi


Kirjaudu ylläpitotilaan Windows-työasematunnuksellasi Kirjaudu ylläpitotilaan etätyötunnuksellasi
Toiminnan takaa Netland AppRunner